Bovengemiddelde klanttevredenheid De Annenborch

ROSMALEN. Uit een onlangs uitgevoerd klanttevredenheidsonderoek blijkt dat klanten van De Annenborch bovengemiddeld tevreden zijn over de dienstverlening. Met name de klantloyaliteit scoort veel hoger dan gebruikelijk in de branche.

Het onderzoek
Van Loveren & partners heeft voor drie klantgroepen een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd voor De Annenborch. Zo is de tevredenheid onderzocht van cliënten die thuiszorg ontvangen, cliënten die in De Annenborch wonen en vertegenwoordigers van cliënten die op de psychogeriatrische afdeling wonen. Het gaat om een onderzoek dat wettelijk tweejaarlijks uitgevoerd dient te worden op basis van de CQ-index, een landelijk erkend instrument voor cliënten raadpleging.

Tevredenheid
Bij alle groepen komt de hoge tevredenheid tot uiting. Bij de cliënten uit de thuiszorg gaat de tevredenheid o.a. over de persoonlijke bejegening en de kwaliteit van het personeel. Bij de cliënten die in de Annenborch wonen scoort de sfeer tijdens de maaltijden, de schoonmaak en de inspraak hoog. De beschikbaarheid van het personeel scoort zelfs vijf sterren. "Dit laatste item is in de huidige tijd echt een compliment" aldus Henk Hermsen, directeur-bestuurder van De Annenborch. "In het rapport staat dat er niet gerept wordt over lang wachten op personeel of gehaaste personeelsleden. Een belangrijke indicator voor rust en aandacht" vervolgt hij.

Bij de vertegenwoordigers van cliënten die op de psychogeriatrische afdeling wonen zijn er uitschieters naar boven als het gaat over de persoonlijke bejegening, de inspraak en de informatievoorziening. De invulling van de dagbesteding wordt beoordeeld met vijf sterren. Over het algemeen beoordelen de vertegenwoordigers de zorg bij De Annenborch met een 8,8.

Loyaliteit
Een belangrijke graadmeter voor klantloyaliteit in marktonderzoeken is de Net Promotor Score (NPS). Deze score is ontwikkeld als een eenvoudig instrument voor het meten van klantloyaliteit. Centraal hierbij staat de vraag of de ondervraagden De Annenborch zouden aanbevelen aan vrienden of familie. De Annenborch scoort bij alle ondervraagde groepen veel hoger dan het landelijk gemiddelde. Zo is de NPS voor de thuiszorg 62 (landelijk 44), voor de intern gehuisveste cliënten 71 (landelijk 24) en voor de psychogeriatrische cliënten 75 (landelijk 18).

U kunt een samenvatting van de uitkomsten terugvinden door te klikken op een van onderstaande links:

* somatiek

* PG

* Zorg Thuis